Literatura, sub vremi sau peste vremi?

11 aprilie 2009 at 15:01 138 comentarii

Criterii comerciale, criterii de generaţie, de curent, de grup… Dar ce cărţi sunt cu adevărat de valoare şi cum pot fi evaluate altfel? În ce măsură trendul pieţei şi, în general, nivelul cultural de masă poate convieţui cu valoarea neperisabilă-n timp? Întreb asta pentru că, realist vorbind, interesul marketerilor culturali care vizează exclusiv calitatea ei de marfă poate schimba cu uşurinţă aurul pe o tinichea. Oricât de mare ar fi succesul momentan de piaţă, nu-i exclus să se rezume doar la un balon de săpun- în contextul în care o poezie poate deveni, comercial vorbind, o gogoaşă sau ceva asemănător, iar un roman, hârtie de ambalaj! Nu, nu exagerez. Îmi aduc bine aminte de strângerea de inimă pe care am trăit-o cu vreo zece ani în urmă când, cu preţul a câteva hârtii igienice, am cumpărat un raft de volume uitate în praful unei librării: Balzac, Cehov, Dickens, Tolstoi… Ce să te mai miri atunci de destinul Cărţii Româneşti?… și, în general, de preţuirea culturii, mai ales a celei autohtone? Sigur că situaţia s-a mai schimbat în ultimii ani. Totuşi, senzaţia că, aşa liberi cum am devenit, suntem împinşi grămadă pe un povârniş abrupt, n-a fost un balon de săpun. O simt şi acum… Neîncredere, agitaţie, îngrijorări peste îngrijorări. O stare de aşteptare fie a unei izbăviri, fie a unei dezamăgiri ireversibile. Sunt roadele amare ale iresponsabilităţii de care avem, sau, mai curând, de care ne-am făcut, parte. În amărăciune însă, există şi leacul. Aşa cum o suferinţă fizică îşi are punctul de pornire într-o stare sufletească proastă, leacul pentru afecţiunile economice şi sociale nu are nici un efect fără a trata deopotrivă, şubrezenia culturii. O cultură care nu-şi poate apăra valorile, nu numai cele create acum ci, mai ales, pe cele de demult, lipsite de apărare, se usucă şi moare ca un pom bătrân fără rod. În locul lui o să apară ceva tufăriş care nu face nici umbră. O cultură care nu-şi poate proteja valorile face parte dintr-o ţară care nu-şi poate proteja copiii, tinerii şi bătrânii. Bolnavii şi mamele. Pădurile şi apele. Şi cam tot ce ar trebui să-i confere identitate şi vigoare spirituală. Cum toate astea au încăput, o vreme, pe mâna unora care o considerau doar un loc de făcut bani şi de huzurit, iar pe noi o generaţie spontanee, cuvântul „dăinuire” cere acuma mai mult confort în dicţionarul limbii române! Poate exagerez, dar politica rasului cu buldozerul a ceea ce au creat alţii înainte vreme şi nepăsarea faţă de trecutul cultural n-au fost deloc accidentale. S-au schimbat vremurile, reflexele rezistă! Năravurile continuă sub alte nume. Tufişuri cu poame necomestibile îşi dau aere de livezi. Prin codrii decapitaţi curg, încă, torentele pustiirii. Până la urmă dăinuirea e o chestiune de viziune asupra clipei. Clipa văzută în perspectiva veşniciei verticalizează, înnobilează şi e profund creatoare. Selectează valorile prin aceeaşi perspectivă, le redă strălucirea apartenenţei şi le recunoaşte contribuţia, oricât de modestă, la zidirea spirituală. Veşnicia redusă la nimicul clipei, dimpotrivă, aplatisează, devalorizează şi introduce confecţia de duzină. Evoluţia sau decăderea culturală şi nu numai, e dată de dinamica relaţiei între cele două. Nu cred că francezii îl scot foarte des pe Balzac, ori pe Verlaine, ori pe alţii, din raft, pentru a-i citi. Mă-ndoiesc că elevii englezi îşi împrumută toată ziua unul altuia volumele lui Shakespeare. Fără a fi zeificaţi, locul lor, asemenea unor pietre preţioase sau mai puţin, adesea doar cărămizi, ori chiar lut, e de neclintit din edificiile culturale ale acestor naţii. Iar ca sursă de inspiraţie, de re-creaţie sunt prezente nu numai în alte creaţii literare ci şi în alte forme de artă. Înţelegerea legilor spiritului poate face perenă şi universală o cultură primitivă, aşa cum nerespectarea lor instaurează primitivismul în cultură şi în viaţa unei comunităţi.



Entry filed under: 7301634. Tags: , , , .

Presa contra presă. Restauraţia după restauraţie.

138 comentarii Add your own

  • 1. fini  |  11 aprilie 2009 la 18:00

    Cred că nu este limpede că înţelegerea artei nu este similară cu vulgarizarea simplistă după care tot ce e atractiv, clar şi uşor de înţeles este frumos.
    Cred că s-a renunţat la ofensiva împotriva opacităţii obişnuinţelor învechite.Este perioada lui „merge şi aşa”.
    Revin la „ideea (mea) fixă”: motorul învăţământului trebuie repornit.
    Învăţământul este o fantoşă a guvernelor liber-schimbiste.

    Apreciază

  • 2. noradamian  |  11 aprilie 2009 la 18:16

    fini, servus!

    Cucerirea unor teritorii straine era similara, in istorie, cu distrugerea si jefuirea a tot ce gaseau cuceritorii pe acolo! Asa au pierit culturi intregi din tezaurul umanitatii, cu tot ce-nsemnau ele!
    Revoltator ese ca aceasta mentalitate de ” a ara” locul „dusman”si a clădi altceva acolo a functionat si la noi după ’89, ca si dupa *44, in toate cele, inclusiv in cultura! O mentalitate ideologica, totalitara, paguboasa si prosteasca…
    In vreme ce natii mai intelepte decat a noastra pretuiesc orice inscriptie si orice fila veche ca pe indispensabile acte de continuitate si identitate, la noi s-a trecut, fara discernamant, cu buldozerul,peste multe, sau au fost lasate de izbeliste…

    Apreciază

  • 3. tibi  |  11 aprilie 2009 la 18:19

    „În ce măsură trendul pieţei, şi, în general, nivelul cultural de masă poate convieţui cu valoarea neperisabilă-n timp? ”

    Extraordinara punere in tema inca de la inceput !

    Din cite stiu, periodic se pune in discutzie aceasta tema, se fac sondaje, se plinge despre soarta culturii, etcetera.
    Sigur ca exista o groaza de ‘maculatura’ pe piatza dar, dupa desertul cultural antedecembrist, nici nu prea e de mirare lucrul acesta.

    Exista totusi citeva edituri serioase care isi asuma pe deplin riscul de a pune sub ochii nostri, literatura de calitate. Ma refer la ‘literatura’ ca termen generic, respectiv este relativ usor sa gasesti alaturi de zisa maculatura, operele filozofilor, ale teologilor, la care ‘inainte’ nici macar nu puteai visa. Nu mai zic de ploaia de traduceri bune si mai putzin bune din marea literatura universala, mai vechi sau mai noi.

    Un lucru imbucurator este faptul ca, tirgurile de carte sint asaltate de vizitatori, care culmea! chiar si cumpara !
    Eu sint optimist. Nu cred ca gustul pentru opera de calitate va disparea, chiar daca se pare ca diminueaza. Va exista permanent o mina de ‘nebuni frumosi’ care sa creada in binefacerile unei culturi de mare intensitate si de larga respiratzie umanista, atit aotori cit si editori.
    Nu cred ca internetul (de exemplu) va de-culturaliza complet societatea.

    Cel putin, asa sper.

    Apreciază

  • 4. tibi  |  11 aprilie 2009 la 18:21

    waw ! cita postarea ! Promit sa nu recidivez 🙂

    Apreciază

  • 5. noradamian  |  11 aprilie 2009 la 18:21

    Sigur ca s-au facut si o serie lucruri bune si necesare! Si restituiri…
    Dar lipsa criteriilor, sau, mai grav, inlocuirea lor cu unele politice, plus dezinteresul ori reformele superficiale n-au dus nici cultura nici invatamantul mai sus… 😦

    Apreciază

  • 6. noradamian  |  11 aprilie 2009 la 18:23

    tibi,

    acei minunati nebuni de la targurile de carte reprezinta un procent infim din generatia, nu numai tanara, ci si a adultilor!

    Apreciază

  • 7. tibi  |  11 aprilie 2009 la 18:28

    ” O cultură care nu-şi poate apăra valorile, nu numai cele create acum ci, mai ales, pe cele de demult, lipsite de apărare, se usucă şi moare ca un pom bătrân fără rod. În locul lui o să apară ceva tufăriş care nu face nici umbră. ”

    Absolut de acord !

    Si absolut de acord cu #fini : cita vreme la ministerul culturii se perinda oameni fara chef de cultura, iar la ministerul educatziei sint numitzi ingineri semi-analfabetzi, sau cita vreme facultatzile au devenit simple fabrici de diplome, problema trebuie regindita RADICAL altfel.

    Aici se ascunde adevaratul pericol …

    Apreciază

  • 8. noradamian  |  11 aprilie 2009 la 18:30

    tibi, asta e un aspect!( tocmai mi-ai sugerat un subiect pentru o eventuala viitoare postare! :D)
    Mai sunt, insa, multe altele mai greu de pus in evidenta…
    …La maratonul de poezie de azi vara de la Sibiu, de pilda, cautand amfiteatrul unde avea loc evenimentul, am intrebat niste tineri din fata Universitatii…Erau chiar de la litere! Nu-i interesa!!
    Nu vreau sa generalizez, dar am fost socata!!

    Apreciază

  • 9. tibi  |  11 aprilie 2009 la 18:31

    nora

    atita vreme cit acei ‘nebuni frumosi’ vor tzine steagul sus, ma refer SI la autori, SI la editori cit SI la cititori, chiar daca sint intr-o nedreapta minoritate, sperantza este vie si poate rodi. Asta cred eu.

    Apreciază

  • 10. orangeskorpion  |  11 aprilie 2009 la 18:32

    Salve, triumviratule
    🙂

    Nora are dreptate,
    Fini are dreptate si
    Tibi are dreptate…

    acum ce facem??
    🙂

    pe undeva ACUM este alta epoca, traim complet sau aproape complet altceva fata de ante-1989…cu internet, cu libertatea miscarii, libertatea cuvintului
    :mrgreen:
    dar totusi libertatea cuvintului….

    Problema acum este:
    cine vrea sa invete, va invata,
    cine vrea sa citeasca, va citi in continuare…

    „Inainte” mai multi citeau, pentru ca nu existau internetul, discotecile, distractia ieftina, cititul era un refugiu spiritual,
    „inainte” mai invatai si la scoala….

    mi-aduc aminte ca vorbeam odata cu un neamt mai in virsta decit eram eu atunci: habar nu avea de Thomas Mann, Turgeniev, Dostoievski, Ibsen..dar era de 100 de ori mai cu picioarele pe pamint ca mine….cel putin asa mi s-a parut mie….

    si inca ceva, daca inainte de 1989 potecile muntilor Fagaras, Retezat, Bucegi, Paring etc erau batute cu picioarele de zeci/sute de tineri,

    azi nu mai este cool sa traversezi un masiv de la un capat la celalalt,
    fara bani, fara multa mincare, cu bocanci sordizi dar solizi,
    sa dormi intr-o sura sau chiar intr-un fost cotet de gaini

    acum este cool sa te plimbi cu ATV-ul si alte chestii „minunate”
    🙂

    dar ramin la concluzia mea: mereu vor fi oameni care vor citi literatura buna!

    si, DA, scoala si profesorii pasionati vor influenta tinerele generatii….

    Mai exista profesori pasionati de materia pe care o predau?

    EXISTA ! zic eu, dar poate din ce in ce mai putini si stim si de ce…

    Apreciază

  • 11. tibi  |  11 aprilie 2009 la 18:34

    salve skorpion 🙂

    Apreciază

  • 12. tibi  |  11 aprilie 2009 la 18:38

    nora

    poezia este o stare spirit perfect individuala.
    Potzi sa invetzi pe oricine ca a existat un minulescu- de exemplu – dar, putzini sint cei care in anumite momente simt nevoia IMPERIOASA de a-l reciti.

    Intimplarea cu studentzii, este ilustrativa, dar nu cred ca este si definitorie .

    Apreciază

  • 13. tibi  |  11 aprilie 2009 la 18:38

    …stare DE spirit …

    Apreciază

  • 14. noradamian  |  11 aprilie 2009 la 18:42

    Salut O’Skorpion!
    „mereu vor fi oameni care vor citi literatura buna!”

    Individual vor exista totdeauna oameni avizi de cultura, de literatura de calitate.

    La nivel de societate e vorba, insa de multe alte aspecte: bani, management cultural(politici culturale), in primul rand!
    Dar eu am vrut sa pun accent pe mentalitate!
    Acea mentalitate care ne face dezbinati si neputinciosi in ceeace priveste evolutia sociala, exista, din pacate si in cultura!
    Generatia „emo” si „cool” sunt dominante comparativ cu cea a frumosilor nebuni… 😦

    Apreciază

  • 15. noradamian  |  11 aprilie 2009 la 18:45

    tibi,
    asa am si considerat-o! Dar era vorba de o atitudine de fronda, de pusti care nu dau doi bani pe scoala!
    În fine, poate era destui altii care sa echilibreze situaţia!

    Apreciază

  • 16. tibi  |  11 aprilie 2009 la 18:46

    nora
    asa cum zici tu ca tzi-am sugerat un subiect, 🙂

    zic si eu ca # fini mi-a sugerat o modalitate de a ‘intra’ sau de a ‘iesi’ de pe blog : in ambele situatzii, de-acum inainte am sa zic : LICU 😀

    Deci, – ador cuvintul acesta – 🙂

    LICU !

    Apreciază

  • 17. orangeskorpion  |  11 aprilie 2009 la 18:47

    Mai am o intrebare interesanta:

    este poporul roman mai dezbinat decit altele popoare?

    si daca da, de ce?!

    este comunismul unul dintre vinovati?
    este religia ortodoxa alta vinovata?
    sint genele mostenite alte vinovate?

    Apreciază

  • 18. noradamian  |  11 aprilie 2009 la 18:48

    tibi,

    gradina asta probabil, n-are nevoie de lampi solare daca are atatia licurici… 😀

    Apreciază

  • 19. noradamian  |  11 aprilie 2009 la 18:49

    O’Skorpion,

    tot atatea teme de reflectie!
    😀

    Apreciază

  • 20. noradamian  |  11 aprilie 2009 la 18:55

    O’Skorpion,

    In general oamenii care inainte sa analizeze temeinic ce mostenesc, rau, bun, zic”gata, astea toate si-au facut veacul, o luam de le zero” sunt imaturi superficiali si nechibzuiti!
    Spre comparatie mai concreta si mai vizibila,să ne gandim numai la valorile de patrimoniu arhitectonic lasate prada intemperiilor, a cumparatorilor pe nimic, a jefuitorilor … 🙂

    Apreciază

  • 21. tibi  |  11 aprilie 2009 la 19:36

    nora

    Se pare ca tinarul Paleologu e ocupat acum, cu mafia imobiliarelor care vrea sa darime TOT ce mai inseamna patrimoniu cultural arhitectonic prin tzara asta .

    Si DA ! din pacate sintem imaturi si in loc sa avansam evolutiv, regresam din revolutzie in revolutzie pina la totala involutzie. 👿

    Desertificam tot ce a fost inainte, de parca istoria noastra incepe permanent cu generatzia prezenta.

    Apreciază

  • 22. fini  |  11 aprilie 2009 la 20:03

    Skorpi,

    tu cauţi vinovaţii pentru a găsi cauza? Atunci e bine. Altfel nu are rost să-i cauţi. Oricum la noi vinovaţii nu-şi iau pedeapsa.
    Da, ce ai enumerat tu sunt câteva cauze.

    Apreciază

  • 23. tibi  |  11 aprilie 2009 la 20:06

    Daca este sa ne referim la titlul postarii, cred ca ‘literatura’ este atit „peste vremi, cit si sub vremi”.

    In toate epocile si in toate culturile au existat atit ‘scribi’ care consemnau laudativ ‘epopeea’ de moment a unui conducator momentan, cit si autori fantasti care ori incercau sa anticipeze lucrurile asa cum ar fi fost sa vina cindva in viitor, cit si autori care ruptzi de realitatea imediata, se refugiau intr-un soi de ‘turn de fildes’ al unei realitatzi visate, dar probabil – sigur – utopice.

    Cred ca acest lucru este perfect aplicabil si in viatza culturala romana. Stim cu totzii de ce. Important mi se pare pentru momentul actual ca in sfirsit, cenzura ideologica, este destul de ineficace.

    Ramine sa putem dimensiona corect interesele celor care pot sa sustzina cultura din punct de vedere material.
    Atit statul, cit si – mai ales – oamenii cu ‘dare de mina’. Parerea mea 🙂

    Apreciază

  • 24. tibi  |  11 aprilie 2009 la 20:07

    na ! ca recidivai 🙂

    Apreciază

  • 25. fini  |  11 aprilie 2009 la 20:09

    Tibi,

    chiar crezi în mecenatul românesc? Te admir pentru optimism.

    Apreciază

  • 26. fini  |  11 aprilie 2009 la 20:26

    Tibi,

    vezi că ţi-am scris dincolo, la postarea precedentă.

    Apreciază

  • 27. tibi  |  11 aprilie 2009 la 20:29

    fini

    nu CRED ci, SPER ! La Polirom s-a publicat Septuaginta, ( la pret pur si simplu minuscul ) in niste conditzii grafice absolut exceptzionale, cu sprijinul NEC al domnului Plesu si cu aportul financiar al unei fundatzii, Cartea (cu c mare – desigur ) domnului Manolescu a aparut cu sprijinul unei agentzii de turism, Istoria literaturii a domnului Alex Stefanescu a aparut cu sprijinul unei banci , samd.

    De ce NU as spera ????

    Apreciază

  • 28. tibi  |  11 aprilie 2009 la 20:33

    OK fini

    am citit 🙂 Ma bucur daca este folositoarea postarea aceea.

    Apreciază

  • 29. noradamian  |  11 aprilie 2009 la 20:49

    tibi,

    „Desertificam tot ce a fost inainte, de parca istoria noastra incepe permanent cu generatzia prezenta”.
    Ai pus punctul pe i!
    Si o pagina, ori un vers( acuma exagerez putin! :))) daca este de valoare, trebuie pusa deoparte!
    Identitatea unei natii inseamna asumarea bunelor si relelor! O munca de cercetare aproape arheologică, uneori!
    Hei-rup-urile distrugatoare inainte de a analiza cu chibzuinta si responsabilitate ce trebuie facut, sunt nedemne sau demne de o cultura …tribala!

    Apreciază

  • 30. tibi  |  11 aprilie 2009 la 21:07

    nora

    Citatul acela desi imi apartzine, 🙄 a fost inspirat de catre Marele, Enormul, OM care a fost Amza Pelea; a rostit el intr-un film, nu mai stiu care, ceva asemanator.

    Eu nu am facut decit sa tzin minte sintagma respectiva si sa o ‘prelucrez’ o leaca 🙂 , acum si aici.
    Constat cu amaraciune ca multe valori ale trecutului nostru NU sint asumate.

    Dar, sint un optimist incurabil ! 🙂 Si asta in pofida faptului ca sintem o cultura marginala, tribala chiar, cum bine spui.

    Nu-mi permit clipe de restriste. Cel mult, imi permit constatari amare.
    Dar SPERANTZA nu ma paraseste. Poate sint visator ! Ei si ? 🙂

    Apreciază

  • 31. fini  |  11 aprilie 2009 la 21:22

    Apreciază

  • 32. fini  |  11 aprilie 2009 la 21:27

    PAŞTE FERICIT!

    Mîine seara – COLINDĂ DE FLORII.

    Apreciază

  • 33. noradamian  |  11 aprilie 2009 la 21:36

    tibi,

    interesant ce spui! Amza Pelea a spus demult ceva care,din nefericire, se potriveste, vedem, si azi, cel putin ca si atunci!
    Suntem, intr-un fel, un popor tare risipitor… 😦

    Si eu sunt optimista, tibi, altfel nici n-as mai scrie… 😀

    Apreciază

  • 34. noradamian  |  11 aprilie 2009 la 21:37

    fini,

    in privinta mecenatului!
    E de dorit, desi are un gust indoielnic de pomana facuta din furaciuni ori speculatii indoielnice.
    Mecenat, intr-un fel, a facut si Gigi Becali cu casele construite in zonele sinistrate si cu bisericile…
    Mecenat mai face si domnul „un miliard doua de euro” printr-o fundatie…
    E un fel de ” tine ba si tu si multumeste-mi”! Mai sunt si altii care nici macar atata nu fac…Sigur ca nu trebuie refuzat nimic, dar, repet, gustul e unul nu tocmai bun…

    Apreciază

  • 35. noradamian  |  11 aprilie 2009 la 21:39

    fini,
    impresionant Requiem Sanctus…

    Apreciază

  • 36. tibi  |  11 aprilie 2009 la 22:06

    Sarbatori fericite TUTUROR celor care sarbatoresc in aceasta noapte INVIEREA MINTUITORULUI nostru, Iisus Hristos !

    Fie ca lumina Sa, sa va inunde sufletele si sa va calauzeasca intru implinirea voastra, pe deplin !

    PASTE FERICIT !

    Apreciază

  • 37. orangeskorpion  |  11 aprilie 2009 la 23:15

    fini,

    abia acum am gasit gradina de care vorbeai aseara…am crezut ca n-o voi mai gasi, dar iata, am avut noroc:

    http://www.brunosart.com/

    cred ca despre asta vorbeai, nu?

    Apreciază

  • 38. noradamian  |  11 aprilie 2009 la 23:16

    Celor ce sarbatoresc Invierea Domnului nostru Iisus Hristos,
    Paste Fericit!

    Apreciază

  • 39. noradamian  |  11 aprilie 2009 la 23:17

    O’Skorpion,

    🙂
    Noapte buna!

    Apreciază

  • 40. orangeskorpion  |  11 aprilie 2009 la 23:21

    Noapte buna, tuturor!

    Apreciază

  • 41. tibi  |  11 aprilie 2009 la 23:30

    Noapte buna !

    Apreciază

  • 42. fini  |  12 aprilie 2009 la 07:51

    IERTARE,

    aseară am fost Licurici. Nici Noapte bună! nu v-am spus! 😳

    Apreciază

  • 43. fini  |  12 aprilie 2009 la 07:59

    Skorpi,

    YEEEEES! Asta-i Grădina ta frumoasă. Mulţumesc.

    Die besten Wunsche zum Osterfest.

    Umlaut pui tu, te rog.

    Apreciază

  • 44. fini  |  12 aprilie 2009 la 08:06

    Uitaţi-vă la link-ul dat de Skorpi !!!! E formidabil.

    Apreciază

  • 45. maya  |  12 aprilie 2009 la 08:47

    Bună dimineaţa şi bună să vă fie inima!
    😆
    Kellemes Husvetot! 🙂

    Hristos a Înviat!

    Floriile!
    Suflet de floare…….petale de înger!

    Tuturor celor care poartă nume de flori,tot binele din lume! 🙂

    Apreciază

  • 46. orangeskorpion  |  12 aprilie 2009 la 09:47

    buna dimineata,

    …si o recomandare:

    http://gabilutza.wordpress.com/2009/01/10/te-iubesc-mai-mult-decat-te-iubesc/

    ne mai vedem pe aici!
    mai tirziu!
    a bientot!

    Apreciază

  • 47. Dan Iancu  |  12 aprilie 2009 la 11:03

    promovarea valorilor e punctuala, iar comercialul, care se vinde la greu, e mult mai adresiv. uitati-va la citeva ziare care s-au luat dupa cotidianul. @cartea care trebuier s-o ai in biblioteca@ sau cam asa ceva. gestapo, papillion, coliba unchiului tom… in rest se promoveaza ciurucuri la greu. nici cotidianul nu duce lipsa de rebuturi, mai ales antologiile. grava e semidisparitia poeziei pe care nu o vezi decit rar si de obicei la tirguri de carte. totusi cred ca literatura buna se scrie oricum, din alte consideratii decit cele comerciale. asteptam. validarea nu vine decit dupa multi ani si nici atunci foarte exact.

    Apreciază

  • 48. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 18:47

    maya,

    Hristos a inviat!

    😀

    Apreciază

  • 49. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 18:50

    O’skorpion,

    bine a facut fini ca te-a rugat sa readuci in gradina minunatiile acelea!

    🙂

    Apreciază

  • 50. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 19:05

    Dan Iancu,

    „literatura buna se scrie oricum, din alte consideratii decit cele comerciale. …validarea nu vine decit dupa multi ani si nici atunci foarte exact”.
    Validarea trece prin promovare si depinde de perceptie, adica de educaţia cititorilor, de gusturi.
    „Senzorii” cititorilor autohtoni de literatura sunt adesea reglati „second-time”,dupa faima(„validarea” de import) ori in functie de „trendul” de acasa. Pana la un punct e normal si chiar util.
    Mult prea superficial,
    totusi… 🙂

    Apreciază

  • 51. Maria Postu  |  12 aprilie 2009 la 19:26

    Existenta unui asemenea bloguri si cititori si comentatori de elita este o dovada ca lectura si literatura nu sunt o specie pe cale de disparitie, chiar daca aduceti marturii ca ele sunt in pericol.As mai aduga un fapt amuzant dar trist:circula pe vremuri un banc despre un tip care mai avea nevoie de ‘un metru de carti” pentru a-si completa rafturile din biblioteca.Lucrurile nu s-au schimbat prea mult si nici macar noi, (eu ma simt asa, un pic responsabila, lucrand cu adolescentii), nu putem face mare lucru. Il sfatuiam pe un elev sa citeasca Maytrei, daca nu pentru placerea proprie, macar pentru faptul ca are nevoie la bacalaureat la proba scrisa/ Tocmai aparuse miercuri romanul si l-am sfatuit sa-l cumpere. S-a uitat ciudat la coperta romanului si mi-a spus:”Ah! da, l-am vazut si la tata, el le cumpara pe toate, vrea sa le citeasca la pensie…””Dar tu?”, l-am intrebat plina de sperante, totusi…”Eu citesc un rezumat, e mai simplu…”Ce pot sa fac?…Abstinenta intelectuala nu se poate pedepsi cu nota, oricat ati zice si ati da vina pe profesori., iertati-ma ca presupun asta.Si totusi, ca sa fiu si putin optimista, in fiecare joi dimineata la cls. XIU1, am un elev care intarzie mereu dar vine fericit aratandu-mi ca a stat la coada la chiosc pentru a-si cumpara ultima carte de la Adevarul.Sigur, cu o floare nu se face primavara.

    Apreciază

  • 52. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 19:52

    Maria Postu,

    nici eu nu mai citesc ca pe vremuri, cand cartea era si un refugiu nu numai o nevoie de imbogatire a mintii si a sufletului(nu pentru multi, nici atunci, daca-mi aduc aminte).
    Si acuma mai e nevoie de „refugii” dar, cel putin, avem si alte posibilitati de comunicare…
    Un profesor pasionat de citit( si de scris, bag de seama in cazul tau :)) va contamina , cat de cat si elevii, macar in parte.
    Sper sa fie cat mai multe bloguri cu asemenea preocupari!
    „Abstinenta intelectuala nu se poate pedepsi cu nota”.Absolut de acord.
    Pana la urma chiar si un rezumat, sa recunoastem, inseamna ceva!

    „oricat ati zice si ati da vina pe profesori, iertati-ma ca presupun asta”
    Ar fi multe de spus aicea, dar nu referitor la profesori ci la sistem si societate.

    Multumesc mult pentru aprecieri.

    😀

    Apreciază

  • 53. tibi  |  12 aprilie 2009 la 20:05

    Seara buna
    TUTUROR

    🙂

    Apreciază

  • 54. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 20:13

    Seara buna, tibi!

    😀

    Apreciază

  • 55. tibi  |  12 aprilie 2009 la 20:23

    nora

    Am vazut postarile lui Dan Iancu & Maria Apostu, nu ma bag la controverse pentru ca ceea ce am spus eu la postarile anterioare, reprezinta punctul meu de vedere, PUNCT . 🙂 Mai ales intr-o zi ca aceasta . 🙂

    Apreciază

  • 56. tibi  |  12 aprilie 2009 la 20:24

    nora

    cauta la spam 🙂 Ai o postare de a mea.

    Apreciază

  • 57. tibi  |  12 aprilie 2009 la 20:25

    ooopppsss

    a aparut ! 🙂

    Apreciază

  • 58. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 20:29

    tibi,
    iti respect dorinta!
    Eu pretuiesc si parerile contradictorii, insa 😀

    Apreciază

  • 59. tibi  |  12 aprilie 2009 la 20:39

    nora

    Am fost excesiv 🙂 de contradictoriu, (alta data si prin alte locuri) numai ca, repet, astazi, NU sint … 🙂

    Astazi, eventualii mei contra-zicatori n’au cu cine 🙂

    Apreciază

  • 60. robin  |  12 aprilie 2009 la 20:47

    Sper sa va placa asta:

    http://verbiaj.blogspot.com/2009/04/surpraiz.html

    Apreciază

  • 61. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 20:59

    robin,
    Multam!
    Chiar surpraiz!
    Dar ce voce!…
    😆

    Apreciază

  • 62. tibi  |  12 aprilie 2009 la 21:05

    Adevaru’ e ca doamna Robin, mie cel putzin, mi-a taiat din ‘macaroana’ 🙂 !

    Extraordinara aceasta doamna, extraordinara voce, extraordinara melodie, TKS, Robin !

    Apreciază

  • 63. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 21:06

    tibi,
    prin locurile acelea eu n-am umblat!( de prin 2007, cred)
    Dupa cum spui a fost o experienta nu tocmai placuta.
    Te cred si te-nteleg.
    Bine ca avem teren larg de discutie aici si interlocutori faini.
    Asta nu-nseamna ca, daca gasesc de cuviinta, n-o sa te mai contrazic!
    ( Nu azi)!…
    Dar de fapt, nici nu am dece, acuma, sa fiu sincera…
    😆

    Apreciază

  • 64. tibi  |  12 aprilie 2009 la 21:13

    nora 🙂

    Adevarul este ca atunci cind un prunc incepe sa mearga ‘catinel’ abandonind pozitzia patrupeda, nu tzine sa isi aminteasca ‘musai’ , toate cutele covorului in care s-a impiedicat, cind invatza sa PASEASCA … : NU ?

    Apreciază

  • 65. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 21:15

    tibi,
    piedicile, chiar uitate, fac parte din „invatatura”,
    ai dreptate!
    🙂

    Apreciază

  • 66. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 21:17

    Adica trebuie sa-ti dau dreptate, as vrea eu sa te contrazic,
    dar cam asa sta treaba 🙂

    Apreciază

  • 67. tibi  |  12 aprilie 2009 la 21:23

    bon

    unde este Licu/Lica ???

    Are ceva muzica de pus in capul nostru devenit numai urechi muzicale 🙂

    Apreciază

  • 68. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 21:26

    Nu stiu, tibi, vine ea, nu ne lasa fara muzica de Florii 🙂

    Apreciază

  • 69. tibi  |  12 aprilie 2009 la 21:29

    nora

    Eu luna trecuta am implinit un an INTREG 😀 de cind ma dau hutza-hutza pe bloage si inca NU stiu daca am intzeles EXACT cam ce inseamna chestia astaaaa 🙂

    Dar, ma ridic eu ‘catinel’ si cine stire??, poate pina la urma o sa invat sa si pasesc pe calea asta minunata 🙂 !

    Apreciază

  • 70. tibi  |  12 aprilie 2009 la 21:30

    vine, vine

    fina fini, ca doar pro-mise ! NU ??? 🙂

    Apreciază

  • 71. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 21:30

    tibi,
    sa-nteleg ca vrei sa-ti faci blog? M-as bucura! As fi un vizitator fidel… 🙂

    Apreciază

  • 72. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 21:32

    Cam indărătnica platforma, dar m-am obisnuit cu fentele ei… 🙂

    Apreciază

  • 73. tibi  |  12 aprilie 2009 la 21:40

    nora

    Nu fac eu bloguiala pe cont propriu. Sint prea comod . Si … HM ! Deci, NU !

    Prefer sa citesc bloguri bine articulate, in care daca sint ingaduit, imi mai dau si eu cu ‘presupusu’ !

    Bon ! Poate vb. si mai tirziu … 🙂

    Apreciază

  • 74. luminita  |  12 aprilie 2009 la 21:42

    Nu mai pot tine pasul cu voi .
    Ati scris atat de mult incat nu am timp sa va citesc.
    Vreau doar sa va amintesc ca mai exist si sa va asigur de prietenia mea , fericitilor !

    Apreciază

  • 75. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 21:47

    luminita,
    simte-te-n largul tau oricum, si daca se poate cat mai fericita,
    prietena noastra!… 😀
    La 60 a postat robin ceva foarte dragut! 🙂

    Apreciază

  • 78. luminita  |  12 aprilie 2009 la 22:05

    nora,
    doamna Postu are dreptate, copiii nu mai citesc carti , citesc pe mess si pe e-mail in timp ce parintii lor sterg cartile din biblioteca de praful adunat de peste an ..si .isi mai amintesc de un autor drag si mai adorm cu cartea-n maini ….cateodata.
    Cu forta nu poti impune dragul de lectura.
    Azi ritmul vietii este altfel decat pe vremea tineretii noastre , informatia se obtine usor si nu exista motivatie pt orele lungi dedicate lecturii daca la examen iti este suficient un rezumat si caracterizarea personajelor.
    Eu am reusit sa ii transmit fetei mele dragul pipairii cartii cu ochii mintii , cu baiatul insa nu prea mi-a mers.
    E inca un copil si as putea sa-mi pun sperantze ….nu bag mana in foc deocamdata.

    Apreciază

  • 79. fini  |  12 aprilie 2009 la 22:06

    Apreciază

  • 80. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 22:21

    luminita,

    cei care lucrează direct cu copiii, cu adolescentii, stiu mai bine, vad de aproape ceea ce, majoritatea dintre noi vedem mai de la distanta!
    Putini parinti, insa se intereseaza de acest aspect din formarea copiilor!
    Asa ca te felicit ca ai reusit cu fata ta!
    Baietii sunt un pic altfel ce-i drept!…
    Eu am numai baieti!
    😀

    Apreciază

  • 81. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 22:22

    fini,

    te-ai tinut de promisiune si ne-ai facut daruri minunate de Florii!

    Multumim!

    😀

    Apreciază

  • 82. luminita  |  12 aprilie 2009 la 22:24

    nora,
    😆

    Apreciază

  • 83. tibi  |  12 aprilie 2009 la 22:26

    Licu

    Iooooi ! Aparu’ si luminita ! 🙂

    Servus luminita 🙂

    Apreciază

  • 84. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 22:27

    fini cred ca pleaca undeva vreo zi, doua!

    Dar nu ne lasa fara muzica 😀

    Apreciază

  • 85. luminita  |  12 aprilie 2009 la 22:30

    tibi,
    servus !
    Florii fericite !

    Apreciază

  • 86. luminita  |  12 aprilie 2009 la 22:31

    finutza,
    unde pleci ?

    Apreciază

  • 87. luminita  |  12 aprilie 2009 la 22:32

    finutza ,
    daca pleci sa lasi regalul pe seama lui tibi,
    stiu ca voi doi dati recitaluri aici.

    Apreciază

  • 88. tibi  |  12 aprilie 2009 la 22:34

    luminita

    Floriile primite de la tine, sint cele mai Fericite ! 🙂 TKS !

    Sarbatori fericite, fericita ‘fata de pe colina’ ta minumata ! 🙂

    Ce mai face Mishu ?

    Apreciază

  • 89. orangeskorpion  |  12 aprilie 2009 la 22:34

    buuuuuna seara, „drajii” mei!

    hop si eu in gradina Norei….

    Nora, parca numai ea,
    nu si Fini, nu si Luminita, nici Robin,
    doar Nora,

    miine iti vin stropitorii????
    🙂

    ehei, ce obiceiuri frumoase, ce amintiri din Ardealul meu drag!
    ce melancolie ma cuprinde…….

    Apreciază

  • 90. tibi  |  12 aprilie 2009 la 22:40

    @luminita

    Nu pot eu sa suplinesc, minunatele postari muzicale ale doamnei # fini 😦 !

    N-am cum ! Si eu, de-abia astept mirificele cintece propuse de # fini !

    Apreciază

  • 91. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 22:42

    O’skorpion,
    salut!
    Gradina asta, intr-adevar, nu-mi apartine doar mie ci si voua,
    celor care va simtiti bine pe aici si o infrumusetati cu comentariile si link-urile,
    mai ales cele muzicale… 😆

    Apreciază

  • 92. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 22:44

    Uite, ca era sa uit de „stropitori” 😀

    Apreciază

  • 93. tibi  |  12 aprilie 2009 la 22:52

    noapte buna
    TOTUROR

    🙂

    Apreciază

  • 94. noradamian  |  12 aprilie 2009 la 22:56

    Noapte buna!

    😀

    Apreciază

  • 95. luminita  |  12 aprilie 2009 la 23:00

    tibi,
    skorpion,
    finutza,
    nora ,
    somn usor !
    sunt franta ….ma duc si eu la culcare.
    Pe maine , dragilor !
    Oricum va am in gandul meu tot timpul.

    Apreciază

  • 96. orangeskorpion  |  12 aprilie 2009 la 23:02

    Robin,

    este colosala, fenomenala vocea acelei Susan Boyle,
    nu m-am abtinut sa n-o ascult de……3 ori…..
    pe mine m-a impresionat pur si simplu…

    mereu m-au fascinat asemenea cazuri, simt o atractie pentru oameni ca Susan Boyle, Busuioc si a mai fost un tip (englez parca), la fel a cistigat un concurs… avea un dinte spart in fata, dar cinta dumnezeieste Nessum Dorma…

    oameni fara prea multa scoala, cu o experienta de viata mai rea sau mai buna, dar mai degraba mediocra,

    oameni care la un moment dat au sansa (loterie, nu??) rara ca foarte multa lume sa afle de existenta lor si de talentul lor extraordinar…

    ce o fi facut susan boyle pina ce a iesit la suprafata?
    acum este somera, celibatara…. dar vocea o avea de multa vreme….

    si viata asta…….putea si ea, si busuioc si tipul cu nessum dorma sa ajunga cintareti mari, dar viata i-a dus pe alte carari si intr-o zi brusc ajung la suprafata….

    este un miracol si VIATA asta!!!

    un adevarat MIRACOL!

    gute Nacht!
    🙂

    Apreciază

  • 97. tibi  |  12 aprilie 2009 la 23:03

    Inca una si ma duc … 🙂

    Nini Rosso – Il silenzio

    Apreciază

  • 98. tibi  |  12 aprilie 2009 la 23:06

    fini multzumesc pentru frumoasele melodii de ‘florii’ 🙂

    Apreciază

  • 99. luminita  |  12 aprilie 2009 la 23:16

    Fenomenal!
    sa impui „silentzio” cantand la trompeta .

    Apreciază

  • 100. tibi  |  12 aprilie 2009 la 23:23

    Da luminita !

    Dar uite ce suav suna noul ‘silentzio’

    🙂

    Apreciază

  • 101. poveste « Geaba, Uhitto! Blogdaproste…  |  13 aprilie 2009 la 16:37

    […] o muzică ce ne colora cu triluri miţoase bucătăria. pe gresia lucioasă tremurau zvîcnete de hîrtie. poezii opinii programe ditirambe legende campanii ştiri proză scurtă glume ghiduri manuale. […]

    Apreciază

  • 102. noradamian  |  13 aprilie 2009 la 18:07

    Minunate colinzi, de la manastiri orthodoxe, pentru Saptamana Mare transmise de fini pentru vizitatorii grădinii:



    Apreciază

  • 103. tibi  |  13 aprilie 2009 la 19:04

    nora

    Multzumesc tare mult pentru mail . Incerc sa raspund si nu reusesc !
    Oare de ce ?

    Apreciază

  • 104. tibi  |  13 aprilie 2009 la 20:32

    „La-ntrebarea asta, un prelung ecou,
    i-a raspuns din slava : ‘pentru ca esti … nou:mrgreen:

    Apreciază

  • 105. noradamian  |  14 aprilie 2009 la 14:12

    tibi,

    salut!

    S-a rezolvat!

    😀

    Apreciază

  • 106. fini  |  14 aprilie 2009 la 20:30

    Dacă de la ruşi ni se trag multe rele, Liturghiile de Piotr I. Ceikovski şi
    Serghei Rahmaninov ne înalţă şi ne înfioară.
    Vocile ruseşti au caracteristică proprie, sunt inconfundabile.

    Apreciază

  • 107. fini  |  14 aprilie 2009 la 20:32

    TATĂL NOSTRU

    Apreciază

  • 108. fini  |  14 aprilie 2009 la 20:38

    DOAMNE MILUIEŞTE !

    Apreciază

  • 109. noradamian  |  14 aprilie 2009 la 20:40

    fini,
    marea muzica ruseasca dar si literatura, pictura, baletul, patinajul sunt inconfundabile si exceptionale!
    Probabil daca nu ajungea lenin sa declanseze „marea revolutie” alta ar fi sost si istoria lor si a noastra! Si creatia lor si a noastra!

    🙂

    Apreciază

  • 110. noradamian  |  14 aprilie 2009 la 20:41

    fini,

    🙂
    Acuma deschid si link-urile! Multumesc!

    Apreciază

  • 111. fini  |  14 aprilie 2009 la 20:43

    Răspunsuri: AMIN, DOAMNE MILUIEŞTE; ŢIE DOAMNE, AMIN.

    Apreciază

  • 112. fini  |  14 aprilie 2009 la 20:45

    HERUVICUL – cel mai frumos imn din Liturghia Ortodoxă

    Apreciază

  • 113. fini  |  14 aprilie 2009 la 20:49

    BINECUVÂNTEAZĂ, SUFLETE AL MEU, PRE DOMNUL

    Apreciază

  • 114. fini  |  14 aprilie 2009 la 20:51

    HERUVICUL de Rahmaninov

    Apreciază

  • 115. orangeskorpion  |  14 aprilie 2009 la 20:52

    ironie, paradox?

    hymn of the cherubim by The USSR Ministry Of Culture Chamber Choir

    🙂

    Apreciază

  • 116. fini  |  14 aprilie 2009 la 20:58

    Nora,

    eu am făcut referire doar la muzica ortodoxă.

    Tu ai dreptate, ruşii au cultură, o artă uriaşă. Ele fac parte din patrimoniul universal.

    Apreciază

  • 117. noradamian  |  14 aprilie 2009 la 20:58

    Prima data cand ascult muzica religioasa de Rachmaninov.
    Nici macar n-am stiut ca a compus si asemenea muzica!
    E atat de linistita, de buna si de plina de profunzime 🙂

    Apreciază

  • 118. fini  |  14 aprilie 2009 la 21:01

    Skorpi, uite că nu am remarcat paradoxul!! Bine spus.

    Apreciază

  • 119. noradamian  |  14 aprilie 2009 la 21:01

    fini,

    intr-adevar! Cu O’skorpion am mai povestit pe subiectul asta. Exista deja o „prejudecata secundara” destul de raspandita in a confunda poporul cu politicienii si arta cu ideologia… 😦

    Apreciază

  • 120. fini  |  14 aprilie 2009 la 21:03

    Nora,

    pentru că ai vorbit de Lenin,
    S-a dovedit că Lenin şi revoluţia lui sunt nişte făcături subvenţionate de puterile Ioropei.

    Apreciază

  • 121. fini  |  14 aprilie 2009 la 21:05

    Rachmaninov de fapt este considerat compozitor american de origine rusă.

    Să nu pierdeţi Heruvicurile, sunt divine.

    Apreciază

  • 122. fini  |  14 aprilie 2009 la 21:13

    Nora,

    fii atentă, când am menţionat numele lui Ceikovski, am scris doar I. Trebuia să scriu Piotr Ilici Ceikovski. Am evitat acest ilici, că ne-a ieşit prin pori.

    Apreciază

  • 123. fini  |  14 aprilie 2009 la 21:19

    Skorpi,

    schonen Dank!

    Apreciază

  • 124. noradamian  |  14 aprilie 2009 la 21:26

    fini,
    de aceea e Rachmaninlov atat de deosebit!
    Heruvicurile sunt minunate!

    😀
    Avem alergie la „ilici”, asa-i!

    😆

    Apreciază

  • 125. tibi  |  14 aprilie 2009 la 21:38

    servus
    TUTUROR

    Eu am stat pitit si-am ascultat vrajit 🙂 !

    Acum pot sa respir ? 🙄

    🙂

    Apreciază

  • 126. noradamian  |  14 aprilie 2009 la 21:48

    tibi,
    servus!

    😀

    fini a venit pregatita din mica ei vacanta! Si ne-a dat ceva minunat pentru suflet 🙂

    Apreciază

  • 127. tibi  |  14 aprilie 2009 la 21:53

    Am vazut ca Licu a venit plina de frumusetzea ‘gradinii’ in care a haladuit, am vazut ca a aterizat direct in ‘paradisul’ beatricei si ca ne-a dat heruvimi minunatzi si liturghia lui Ioan Gura de aur ! 🙂 TKS !

    Apreciază

  • 128. fini  |  14 aprilie 2009 la 21:57

    Tibi,

    SERVUS!

    Ai ascultat link-ul de la Bibliophyl? Ce Zici?

    Apreciază

  • 129. tibi  |  14 aprilie 2009 la 22:02

    fini

    pai ce pot sa zic ?
    Sint cumva cuvinte care sa descrie ‘rugaciunea lui Dante ? 🙄 ????

    Apreciază

  • 130. fini  |  14 aprilie 2009 la 22:04

    Tibi,

    🙂

    Apreciază

  • 131. tibi  |  14 aprilie 2009 la 22:07

    Cred ca la postarea asta ‘platforma a in trat in greva ! 😦

    Refresu’ aproape ca nu mai merge DELOC 😦

    Apreciază

  • 132. fini  |  14 aprilie 2009 la 22:07

    Tibi,

    🙂

    platforma asta a nebunit, parcă niciodată nu s-a rotit aşa!

    Apreciază

  • 133. tibi  |  14 aprilie 2009 la 22:08

    gind la gind 🙂

    Ghici cine a ‘pleznit’ 🙂 ?

    Apreciază

  • 134. fini  |  14 aprilie 2009 la 22:10

    Hei, fii atent că postarăm în acelaşi timp.

    Apreciază

  • 135. fini  |  14 aprilie 2009 la 22:12

    Noi

    Apreciază

  • 136. tibi  |  14 aprilie 2009 la 22:16

    fini

    NU asa e vorba ceea … Cind doi gindesc in acelasi timp, alta dracarie plezneste, DE CIUDA ! 😀

    In astfel de momente, NOI ridem, da’ nu ne prapadim … 🙂 !

    Apreciază

  • 137. fini  |  14 aprilie 2009 la 22:22

    Tibi,

    important e că râdem. Ne face bine.
    Ascultă, noi mai stăm pe aici? Hai să mergem dincolo. Măcar stau şi vă ascult.
    Nu ştiu cât rezist în seara asta. Am lăsat în urma mea aproape 10 km bătuţi cu piciorul şi cu rucsacul în spate.

    Apreciază

  • 138. tibi  |  14 aprilie 2009 la 22:28

    fini

    eu la ‘restauratzie’ nu ma bag astazi … Poate miine. Acum, avem o discutzie super la bibliofil 🙂 ! Vino si tuu … 🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


noradamian

noradamian

Nora Damian, scriitor Sibiu, Romania

Vezi profil complet →

Arhive

Categorii

Protected by Copyscape Originality Checker

Blog Stats

  • 936.628 hits

Introdu adresa ta de email pentru a urmări acest blog și vei primi notificări despre noile articole pe email.

Alătură-te celorlalți 1.454 de abonați.
Follow Aventuri în grădina de hârtie on WordPress.com

Add to Google

all blogs

Urmărește-mă pe Twitter Follow @noradamian1

Statistici blog

  • 936.628 hits
Follow Aventuri în grădina de hârtie on WordPress.com

Fluxuri


%d blogeri au apreciat: